5 tips om klaar te zijn voor zomer weekends

Met de prachtige lentedagen die we reeds hebben gehad en de zomer in zicht, hebben we nog meer zin om meer tijd te spenderen in het zadel met onze partner-paarden.

Niets zo leuk dan een ontspannende buitenrit in het bos, park, … om is buiten de piste te zijn en weg van het ‘werk’ van onze trainingen. Ondanks dat we de trainingen ook zo interessant mogelijk willen houden en steeds vanuit het meedenken als partners en vanuit een ontspannen fysiek & mind willen doen.

Naar de zomer toe plannen we graag eens een weekend in de Ardennen of aan Zee als trail ride.  

Dat is wel heel wat anders en vraagt meer inspanning van ons en onze paarden t.o.v. een wandeling van 2u in het bos dat we tussendoor maken.

 

Daarom wil ik je alvast 5 nuttige tips meegeven om goed voorbereid te zijn:

 

1)  Maak je paard “trail-ready”: 
Denk er eens goed over na aan welk materiaal je nodig hebt, wat je allemaal zult meenemen, en doe enkele oefeningen om je paard hieraan te laten wennen en om zelf  georganiseerd te geraken. Neem je een rugzak mee? Hoe ga je een extra touw aan je zadel hangen? Neem je een regenjas mee en heeft je paard er geen bang van als je deze aan doet terwijl je op z’n rug bent? Is je zadel, zadeldoek, teugels, singels,…  geschikt om lange dagen buiten te gaan en is je paard het gewoon van dit lang op hem te hebben?
Check ook al je materiaal of het nog in tact en veilig is. Bereid je paard voor het materiaal dat je nodig zal hebben en doe het niet pas aan de dag dat je vertrekt, zodat je niet voor verassingen komt te staan.

2)  Start traag maar goed: 
We gaan niet zo maar op trail. Bestudeer de plek waar je zal gaan en denk er goed over na wat je in de training kan aanpassen om je paard beter voor te bereiden. Doe dit dus niet 3 weken voor je vertrekt, dan heb je onvoldoende tijd. 
Dit is zoals naar de fitness gaan om tegen de zomer een mooie slanke lijn te hebben, dat doe je ook geen 3 weken voor je op vakantie vertrekt.  Je gaat enkele maanden op voorhand, start traag een trainingsplan en bouwt geleidelijk aan je spier-verstevigende oefeningen en cardiotraining op.

3)  Maak een plan:
Ook je paard heeft dus een goede voorbereidende training nodig. Best is dus een paar maand op voorhand te starten met trainen. Doe wat research over waar je gaat, check de grond, de omgeving en maak een trainingsplan op. 
Ga naar de Ardennen bijvoorbeeld, daar vind je beekjes, soms gladde boswegen, veel heuvels dus veel klimmen en stijl naar beneden dalen, veel losse stenen en stukken harde grond… 

Je kan een schema maken om geleidelijk aan meer te gaan training voor de conditie op te bouwen: 
Bv. 2 weekdagen trainen, erna enkele weken 2 weekdagen en 1 weekend dag trainen, vervolgens 3 weekdagen en een weekend dag. Geleidelijk aan kan je ook de trainingssessies langer maken door 1,5u te rijden ipv 1u, dan van 1,5u naar 2u / trainingssessie.

Maar wat je doet is ook van belang: 
Bv. een trainingssessie veel meer draven , een volgende trainingssessie heuvels trainen, dan weer een training op ongelijke grond en plan al tussendoor iets langere wandelingen in dan wat je zelf en paard gewoon zijn van te doen. Neem andere wegen ook. 
Kortom: Bereid je voor in de omgeving dat je zal gaan gedurende het grote trail-weekend. Vergeet niet, paarden zijn gewoonte dieren. Daarmee bedoel ik ook, dat ze heel gevoelig zijn aan verandering. Het is niet omdat je thuis ook een brug hebt, en je daarop traint, dat je paard hier eender waar zomaar gaat overgaan. Train dit ook buiten de piste. Ook, paarden geraken de wegen gewoon die we vaak nemen, en je hebt al wel is gemerkt dat als je eens een andere weg neemt, dat ze soms heel emotioneel kunnen reageren. Of dat ze zelf de overhand willen nemen om langs de ‘gewoonlijke weg’ terug naar de weide te keren. 

Dus in nieuw terrein, kunnen ze ook emotioneel zijn. Doe wat nodig is bij aankomst om veilig te vertrekken en plezier te beleven. Vergeet niet dat grondwerk ook altijd een goede start kan zijn voor je vertrekt, zodat je paard jou als leider kan zien en op jou kan vertrouwen.

4)  Voldoende rust:
Hoe belangrijk een goede voorbereiding en training is, hoe evenzeer belangrijk is het ook om voldoende rust te nemen. Zowel voor jezelf als voor je paard! Laat hier en daar een dagje tussen de trainingsdagen in, om te recupereren, fysiek en mentaal!

Bv. Maandag, woensdag trainen + zaterdag OF Dinsdag, Vrijdag trainen + zondag.

5)  Vertrouw je paard en geloof in jezelf:

Geloof in jezelf en wat je kan, ga er ten volle voor om te bereiken wat je graag wil. Je zal er eens zo veel voldoening uithalen en plezier aan beleven. 

Jij bent ook diegene die je paard het beste kent, dus vertrouw op je instinkt. Jij weet en voelt het beste aan wanneer je iets meer kan beginnen vragen van je paard. Vertrouw op je paard zodat je paard op jou kan vertrouwen.

Keep the harmony to the soul and enjoy!